הקלטת שיחות – קווים מנחים

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

מאת עו״ד (רו״ח) אורן דה-לנגה

שיחות מוקלטות עולות חדשות לבקרים לכותרות, אך גורמים רבים עדיין לא הפנימו עד כמה מדובר בפרקטיקה נפוצה בקרב עסקים ואנשים פרטיים.

במציאות הנוכחית, צריך לצאת מנקודת הנחה שכל שיחת טלפון שלוקחים בא חלק, עשויה להיות מוקלטת ע״י הצד שכנגד.

הקלטות בעולם העסקי והצרכני

הלקוחות רואים בהקלטות כראיית זהב לאותם מקרים שבהם הם סוגרים עסקאות טלפוניות אל מול נציגי מכירות של חברות גדולות.

אמנם החוק מחייב לרוב אסמכתאות בכתב, אך בפועל הלקוחות ככלל אינם מתעמקים בהסכמים המתישים שנשלחים אליהם, וסומכים על מצגיו של הנציג הטלפוני.

מאידך, החברות מבינות שהקלטת שיחות היא כלי עבודה הכרחי בעולם הנוכחי, הן לצרכים משפטים, והן לטובת שיפור הליכים פנימיים ובקרה על העובדים.

במישור הבינלאומי

כמו בתחומים רבים, גם נושא זה דורש אדפטציה משפטית מצד גורמים אשר רוצים לעשות בו שימוש במדינות שונות. על הקושי שנושא זה מעלה ניתן ללמוד מהשימוש היומיומי שלנו במכשירים סלולריים.

מאז ומתמיד, חברת אפל לא מאפשרת הקלטת שיחות במכשירי הסלולר שהיא משווקת. מאידך, מערכת ההפעלה של google (אנדרואיד) מגלה יחס אוהד להקלטת שיחות.

מדוע Apple מונעת את הפיצ’ר הזה? ישנן סיבות שונות, אך אחת העיקריות שבהן היא החשיפה המשפטית.

כל מדינה מתייחסת לנושא בצורה שונה, ואפל לא רוצה להיות כלי שדרכו תבוצענה עבירות של פגיעה בפרטיות.

בארצות הברית למשל, הקלטת שיחות ע״י צד לשיחה היא מותרת ברמה הפדראלית, אבל אסורה בחלק מהמדינות.

Apple החליטה שאם יש ספק אז אין ספק. החברה לא מוכנה להיות חשופה לתביעות משפטיות במיליארדים סביב הנושא של הגנת הפרטיות.

מאידך, מערכת ההפעלה של google היא יותר פתוחה מטבעה (קוד פתוח), ומאפשרת לכל חברה שמשתמשת בה לבצע את ההתאמות הספציפיות למכשירים שלה, ולכן החשיפה המשפטית היא מצומצמת יותר.

google מקווה ומאמינה שאם תגיע תביעה בנושא, האשמה תוטל על יצרנית החומרה שעשתה שימוש בקוד הפתוח של אנדרואיד, שכן האחרונה הייתה צריכה לבצע את ההתאמות הנדרשות.

נציין באמרת אגב שאדפטציות משפטיות של חברות שמספקות שירותים ללקוחות ממדינות שונות הינו נושא שחולש על תחומים רבים, ואין מדובר בתופעה ייחודית לעניין של הקלטת שיחות.

המצב המשפטי בישראל

גם בנושא זה, יש מצבי עולם שונים ואין תשובה אחת אחידה לכל המקרים. כך למשל, ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין קבעה שלא רק שעורכי דין אינם מורשים להקליט שיחות עם הלקוחות שלהם, אף אסור להם להקליט שיחות עם חברים למקצוע.

אבל במקרה הזה, עורכי הדין הם החריג לכלל הקובע שהקלטת שיחות ע״י צד לשיחה היא חוקית ואף קבילה מבחינה משפטית. כיום, שיחות מוקלטות מהוות ראייה חשובה מאין כמותה בסכסוכים רבים.

מתי אסור להקליט שיחה?

הקלטה של צד ג׳, כאשר המקליט אינו מהווה צד לשיחה, מהווה עבירה פלילית.

האם לחברות מותר להקליט שיחות עם לקוחות?

ככל שהחברה היא צד לשיחה, מדובר בהקלטה חוקית לפי הדין הישראלי, והתוכן של השיחה קביל כראייה מבחינה משפטית.

האם מותר לפרסם את התוכן של השיחה המוקלטת?

מדובר בסוגיה מורכבת בפני עצמה אשר כפופה לדינים רבים.

כך למשל, הנהג שהקליט את יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה כיום, נתבע בגין הנזקים שהפרסום יצר בעקבות הפרה של הסכם עבודה ודינים נוספים שחלים עליו מכוח היחסים המיוחדים שהיו בין הצדיים.

לאור כך, ככלל, נמליץ שלא לפרסם הקלטה ברשות הרבים ללא ייעוץ משפטי מקדים.

אין להסתמך בצורה כלשהי על הדברים שנכתבו במאמר. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ואינו מתיימר להוות ייעוץ משפטי כלשהו.

אולי יעניין אותך גם

כללי

מערכת לשליחת SMS

על מנת להצליח בעולם העסקים עלינו תמיד להיות צעד אחד קדימה לפני כל המתחרים, בעיקר כאשר זה נוגע לתקשורת מול הלקוחות. תקשורת מול הלקוחות חשובה

קרא עוד »
מרכזיות לעסקים

היתרונות של מנהל תיקי לקוחות

חברתנו מתמחה בפתרונות תקשורת לעסקים. פתרונות תקשורת מודרניים העושים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות על מנת לאפשר לעסקים להתנהל ביעילות גבוהה יותר, ליהנות מפתרונות תקשורת מתקדמים המרחיבות

קרא עוד »
הגיע הזמן להתקדם
הגיע הזמן לשינוי בעסק,
התקדם לשירותים שלנו ותוכל להנות משירותים מתקדמים תוך כדי חסכון בהוצאות!
ועכשיו הצעה מיוחדת עבורך:
דילוג לתוכן